zondag 11 september 2016

Reconstructie: zo begon het 9/11-tijdperk


Afshin Ellian




door Afshin Ellian,


 
 
Op die aangename zonnige dinsdag dacht niemand aan de historische betekenis van die dag. De geschiedenis moest nog later op die dag gebeuren. Het academische jaar was begonnen: het vak materieel strafrecht stond in mijn agenda. Indertijd was dat vak een onderdeel van het doctoraal programma.


Op Oudemanhuispoort (Universiteit van Amsterdam) gaf ik werkcolleges aan vergevorderde en enthousiaste studenten. Dat was dinsdag 11 september 2001, vijftien jaar geleden.


In Amerika was een aantal moslims uit verschillende islamitische landen zoals Saoedi-Arabië, Egypte, Koeweit, bezig met hun laatste aardse activiteiten. Laten we kijken naar een paar momenten:


Daders gingen probleemloos door de check-in
Mohammed Atta en Abdulaziz al-Omari checken samen met nog drie geestverwanten om 6.00 in bij American Airlines vlucht 11. Vijf andere Arabieren reizen met United Airlines Flight 175 vanaf Portland naar Bostons Logan International Airport. Het computerprogramma CAPPS (computer assisted passenger pre-screening system) ziet geen problemen bij de naam van Atta en anderen. De heren landen in Boston rond 6.45. Zeven minuten later wordt Atta gebeld door Marwan al-Shehhi. Bijna drie minuten hebben ze met elkaar gesproken. Dit was hun laatste conversatie. Rond 06.45 en 7.40 gaan Atta en al-Omari naar de check-in van American Airlines Flight 11 richting Los Angeles. Ze gingen probleemloos verder. Ze stappen in het passagiersvliegtuig rond 7.31: zitplaatsen in de businessclass, 8D en 8G.
Om 7.59 starten piloten John Ogonowski en Thomas McGuinness de procedure om het vliegtuig te laten opstijgen. Daniel Lewin zit achter Atta en al-Omari. Hij diende vier jaar als officier in het Israëlische leger. Hij werd aan het begin van de operatie neergestoken door de zonen van Allah. Lewin werd uitgeschakeld. Atta loopt met zijn vrienden naar de cockpit. Ze beweren dat ze een bom bij zich hebben. Het passagiersvliegtuig was al gekaapt.





Oase van vertrouwen
Vijf minuten na de kaping van vlucht 11 nam Betty Ong contact op met haar superieuren: hier is sprake van een noodtoestand. Rond 8.19 rapporteerde Ong: ‘De cockpit antwoordt niet, iemand is in de businessclass gewond geraakt.’ Ook meldde zij dat de kapers van een agressief middel, eventueel pepperspray hebben gebruik gemaakt. Het was pas rond 8.21 wanneer Nydia Gonzalez, een medewerker van de American Airlines, het operatiecentrum waarschuwt. Uit de geluidopnames weten we wat de kapers via de intercom tegen de passagiers hebben gezegd: ‘Nobody move. Everything will be okay. If you try to make any moves, you’ll endanger yourself and the airplane. Just stay quiet.’ Omdat het radioverkeer open stond, hoorde men deze communicatie van kapers.



Lewins keel doorgesneden
Een van de passagiers meldde via haar telefoon dat het vliegtuig is gekaapt en de keel van een passagier in de businessclass is doorgesneden. Dat moet waarschijnlijk Lewin geweest zijn. De laatste woorden van deze passagier omvatten een onheilspellend teken: ‘We are flying way too low. Oh my God we are way too low.’ Dit vliegtuig, vol van kerosine, boorde zich om 08.46.40 in de noordelijke toren van het World Trade Center in New York. Alle inzittenden en mensen die op dat moment in dat gedeelte van het gebouw waren, zijn gestorven in een vuurzee. Om 8.46.40 ving een nieuw tijdperk aan.
In het andere gekapte vliegtuig werden beide piloten gedood. Om 08.59 belde Peter vanuit vlucht 175 zijn vader Lee Hanson: ‘It’s getting bad, bad. A stewardess was stabbed. They seem to have knives and Mace. They said they have a bomb. It’s getting very bad on the plane. Passengers are throwing up and getting sick. The plane is making jerky movements. I don’t think the pilot is flying the plane. I think we are going down. I think they intend to go to Chicago or someplace and fly into a building. Don’t worry, dad. If it happens, it will be very fast. My God, my God.’ Lee Hanson hoorde nog het gekrijs van een vrouw, daarna was de verbinding dood: om 09.03.11 boorde United Airlines Flight 175 zich in de zuidelijk toren van het WTC. Ook zij verdwenen in een vuurzee.

 

Saoedische betrokkenheid
 
Terug naar Amsterdam. Rond die tijd kwam een collega mijn kamer binnen: ‘Afshin, een verschrikkelijk ongeluk in Amerika, New York, internet.’ Alle websites liepen vast. De website van de Perzische BBC was wel bereikbaar. Ik zag de eerste beelden: een gebouw in de vuurzee. We ging naar de kamer van onze hoogleraar en baas. Niemand begreep wat er aan de hand was. We mochten eerder naar huis, nee het werd ons opgedragen om naar huis te gaan. Wat was er aan de hand?



Herdenk de slachtoffers van politieke islam
Weer treinvertraging richting Brabant. Later, onderweg belde ik naar huis: pap ken je ene Bin Laden uit Afghanistan? Ja, antwoordde ik.
Later in de avond zag ik een massagraf in New York. Op de eettafel lag een uitgeprinte foto van een ander massagraf: Khavaren in de omgeving van Teheran waar duizenden politieke gevangenen zijn begraven. Ook zij worden elk jaar, in de eerste week van september herdacht.

De laatste verraderlijke aanval op het Amerikaanse grondgebied vond op zeven december 1941 plaats in Pearl Harbor. Daar kwamen 2.402 Amerikaanse burgers om het leven. Op 11 september 2001 werden 2977 Amerikanen gedood.
Wij leven nu al vijftien jaar in het 9/11-tijdperk. Ieder jaar op 11 september herdenk ik de slachtoffers van de politieke islam en zijn massagraven: in Teheran, New York, Tikrit, Damascus, Kabul enzovoort.



Herdenk ze!
Vergeet niet dat om 8.46.40u dinsdag 11 september 2001 het 9/11-tijdperk begon. Zo begon de 21e eeuw: de strijd tussen westen en oosten, tussen humaniteit en barbarij, tussen de zonen van Allah en de wereld.


 
 
 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++






Prof. mr. dr. Afshin Ellian (Teheran, 1966) is momenteel hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap en wetenschappelijk directeur van Instituut voor Metajuridica aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten